Franke: “Minder keukeninnovaties door crisis”

De redactie van KeukenErvaringen.nl ontving gisteren een e-mail van Franke Kitchen Systems waarin de fabrikant van keukenapparatuur de trends voor 2013 op een rijtje zet. Daarover later meer. Het opvallendste is vooralsnog dat de fabrikant beweert dat de crisis resulteert in minder innovatie. Maar is dat zo?

“Vermindering innovatie door crisis”

In het trendoverzicht voor 2013 stelt Franke Kitchen Systems dat de crisis niet alleen zorgt dat consumenten op zoek gaan naar energiebesparende maatregelen, maar ook dat de beschikbare budgeten voor de innovatie-afdelingen bij keukenproducenten naar verwachting het komende jaar lager zullen uitvallen. Dat moet er op zijn beurt toe leiden dat reeds bestaande producten worden door ontwikkeld en dat er minder nieuwe producten gepresenteerd gaan worden.
Keukenzaken zullen op hun beurt minder snel investeren in nieuwe showroommodellen, waardoor bestaande modellen langer in het assortiment zullen blijven.

Crisis leidt inderdaad tot minder innovaties in de keukensector

Een crisis, of in ieder geval de bewering dat er sprake van een crisis is, zal altijd leiden tot zuiniger consumentengedrag. Als het niet dringend nodig is, zullen consumenten nog even wachten met grote aankopen, zoals de aankoop van een nieuwe keuken. Daardoor zullen de omzet en winst van een keukenzaak afnemen, wat ook gevolgen heeft voor de omzet en winst van de keukenproducent. Om toch de nodige armslag te behouden, zullen keukenproducenten sneller gaan besparen op kosten voor marketing en promotie én budgeten voor R&D, onderzoek en ontwikkeling.
Dat klinkt nadelig maar hoeft dat niet perse te zijn. Het gebeurt immers vaak dat producenten een product op de markt brengen dat ruimte biedt voor verbetering. Door minder budget te reserveren voor de ontwikkeling van nieuwe producten, komt er naar verhouding meer budget vrij voor de doorontwikkeling van bestaande producten. Ook kan het zijn dat er minder productintroducties komen, maar dat de nieuw geïntroduceerde producten van hogere kwaliteit zullen zijn. Het gevolg: consumenten hebben minder te kiezen, maar kunnen wel uit betere producten kiezen. Dat drijft ook nog eens de concurrentie op, waardoor keukenfabrikanten geroepen worden nóg beter en nóg meer onderscheidend te zijn.

Innovaties van buitenaf

Het feit dat de kraan in de keukensector wordt dichtgedraaid betekent echter niet dat er geen grote innovaties meer kunnen plaatsvinden. De grote groei van internet, mobiele apparatuur en allerlei apps, alsook de nieuwe platforms waarop ontwikkelaars geld voor hun ideeën kunnen verzamelen leiden ertoe dat iedereen uitvinder kan worden. Grote innovaties zijn niet langer voorbehouden aan grote bedrijven met enorme budgeten maar kunnen overal plaatsvinden. We noemen als voorbeeld de zelfroerende pan die onlangs hier werd beschreven. Ook apps, zoals Evernote Food, en lokale innovaties, zoals het eigenhandig verbeteren van betonnen werkbladen, behoren tot de innovaties. En wat te denken van al die kleine uitvindingen van consumenten die door de crisis de hand op de knip houden en zelf wel een oplossing bedenken? Kortom: innovaties genoeg, maar alleen op een plaats waar keukenfabrikanten het niet zoeken.

Lees de reacties of reageer zelf op dit artikel