Keuken kopen? Dit vinden mannen/vrouwen belangrijk

CBW Mitex keuken onderzoek

De redactie van KeukenErvaringen.nl legde de hand op een leuk onderzoek van CBW Mitex, de brancheorganisatie voor winkels op het gebied van meubels, interieur en textiel. De organisatie deed onderzoek naar het aankooppatroon van consumenten die een keuken kopen. Het onderzoek biedt informatie genoeg voor diverse artikelen en biedt zowel keukenzaken als consumenten informatie die nuttig is bij de aankoop van een keuken. In dit artikel gaan we in op de verschillen tussen mannen en vrouwen bij de aankoop van een keuken.
Meer informatie over het onderzoek? Lees ‘Wat kunnen we met het onderzoek van CBW Mitex?’

Belangrijk: wat kost een nieuwe keuken?

Uit het onderzoek van CBW Mitex blijkt dat de prijs van een nieuwe keuken voor mannen en vrouwen het belangrijkst is bij de aankoop van een keuken. Van de mannen in het onderzoek vindt 72% informatie over de verkoopprijzen van keukens heel belangrijk, terwijl van de vrouwen 73% de prijzen belangrijk vindt. Voor vrouwen is de informatie over de kosten van een keuken het belangrijkst: er is veel minder animo voor alle andere aspecten die bij de aankoop van een keuken voorbij komen.

Mannen: meer gericht op het product

Volgens het onderzoek vinden mannen het heel belangrijk om te weten hoe een keuken eruit ziet. 72% van de mannen hecht hier waarde aan, waardoor dit aspect voor mannen net zo belangrijk is als de prijs van de nieuwe keuken. Opvallend is dat vrouwen minder waarde hechten aan informatie over de uitstraling van de keuken: vrouwen scoren bij alle aspecten die met dit onderwerp te maken hebben lager dan mannen. Mannen willen bovendien de keuken echt kunnen voelen, zien en ervaren: 59% van de mannen vindt dit belangrijk, terwijl de vrouwen hier 52% scoren.

Vrouwen: meer gericht op praktische informatie

Het onderzoek toont verder aan dat vrouwen meer interesse hebben in praktische informatie. Zij willen graag weten hoe lang een keuken mee gaat, wat de garantieperiode is en of een keuken nog geruild kan worden. Ook op het gebied van beoordelingen en ervaringen van anderen scoren ze hoger dan mannen. Op het gebied van actualiteiten en trends scoren vrouwen lager dan mannen.

Samenvattend: mannen praktischer, vrouwen overwegender

Uit het onderzoek kunnen we concluderen dat mannen gericht zijn op de praktische en concrete kanten van de keuken. Ze willen weten hoe de keuken eruit ziet, hoe hij voelt, hoe hij gemaakt is en wanneer hij geleverd kan worden. Vrouwen daarentegen denken liever na over de levensduur, prijzen en garanties. Over het geheel genomen (totaalresultaat van mannen én vrouwen) wegen de prijzen en uitstraling het zwaarst, terwijl de merken en trends toch minder belangrijk blijken te zijn.

Over het onderzoek

De gegevens in dit artikel zijn gebaseerd op een online onderzoek onder 207 kopers van een keuken. De kopers kochten hun keuken in de periode 2011/2012. De resultaten zijn gewogen naar de Nederlandse bevolking. De weging is toegekend op basis van leeftijd en geslacht. Per categorie dient rekening gehouden te worden met een beperkt aantal waarnemingen.

Lees de reacties of reageer zelf op dit artikel