Kopers opgelet, een handtekening is bindend

Kopers-opgelet,-een-handtekening-is-bindend

Maar al te vaak worden potentiële keukenkopers onder druk gezet om hun handtekening te zetten onder een koopcontract, waar ze dan later flink spijt van krijgen. Het overkwam de heer en mevrouw Eilander uit Nieuwleusen: ze tekenden terwijl ze onvoldoende vertrouwen hadden in de keukenzaak. Echter, het ondertekenen van een offerte is bindend en voor dit type overeenkomsten bestaat geen bedenktijd. Afzien kan vaak alleen tegen een forse ‘boete’ van tot wel 30% van het aankoopbedrag. Jannette en haar man draaiden op voor bijna 30% van het koopbedrag. Kopers, teken niet als u onvoldoende vertrouwen heeft in de verkopers en of de betreffende zaak!   

Jannette en haar echtgenoot waren al een tijdje op zoek naar keukens. Ze waren in een aantal zaken geweest in de omgeving van hun woonplaats, tot ze ergens iets ‘heel aardigs’ zagen. Ze werden er vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan, er werd zelfs een tekening gemaakt, geheel vrijblijvend.
Omdat het stel ook nog verder wilde kijken, bezochten ze een keukenspecialist, waarvan ze dachten dat hij een goede naam had, in Zwolle. Na ook hier een rondje door de showroom gemaakt te hebben, bespraken ze een aantal dingen met de verkoper, die vervolgens ook aanbood het een en ander uit te tekenen. “Zolang het vrijblijvend is vinden we dat prima,” zei Jannette tegen de verkoper. Ze had namelijk met haar echtgenoot afgesproken nog nergens een handtekening te zetten. En, ze hadden specifieke eisen, zoals bijvoorbeeld dat ze geen aanrecht met waterkering wilden. “Vervelend vond ik hier dat, toen we vertelden dat we ook bij een zaak buiten Zwolle waren kijken, we ronduit uitgelachen werden omdat dit een bouwmarkt is. We zouden op internet eens de klantervaringen moeten lezen. Later bleek, dat er niet veel stonden, maar degenen die er wel stonden, die waren positief,” vertelde Jannette.
Na enig rekenen bleek dat er een verschil was van 1000 euro tussen de keuken die ze elders gezien hadden en degene die ze nu bekeken. De verkoper bij de Zwolse keukenspeciaalzaak kon daar nog wel wat aan doen, zo beloofde hij. Terwijl het stel even een uitstapje maakte naar een andere winkel, zou dit geregeld worden. Toen ze terugkwamen, was het verschil nog steeds 1000 euro. Jannette en haar man keken elkaar aan en zeiden tegen elkaar: “Um tja, moeten we het toch maar doen?” Jannette vertelde ons later in een gesprek, dat ze toch toen al lichte twijfels had over de keukenspecialist vanwege hoe de verkoper zich uitte over de andere zaak. Toch zette echtpaar Eilander hun handtekening, rond 16.00 uur op zaterdagmiddag, en keerden ze huiswaarts.

Spijt

Jannette: “Maar toen we thuiskwamen, keken we elkaar aan en zeiden we: Waarom hebben we nou getekend? En nota bene voor een keuken mèt waterkering. En, hoe staat deze zaak bekend op internet? ” Wat bleek, klanten beoordeelden de keukenspeciaalzaak met gemiddeld een 4, met name op het gebied van service. Voor Jannette was het de druppel. Haar man pakte de CBW-voorwaarden erbij en kalmeerde haar met de woorden: “Joh, je hebt tegenwoordig overal bedenktijd, het zal zo’n vaart niet lopen. Aanstaande maandag ga ik er direct naar toe en dan annuleer ik de boel.”
In de CBW-voorwaarden staat in artikel 12 over annulering van aankopen: “Bij annulering van de overeenkomst door de afnemer is deze een schadevergoeding verschuldigd van 30% van hetgeen de afnemer bij de uitvoering van de overeenkomst had moeten betalen, tenzij partijen bij het sluiten van de overeenkomst anders zijn overeengekomen. Het percentage als bedoeld in de vorige zin bedraagt 50%, indien de annulering van een overeenkomst door de afnemer geschiedt terwijl de afnemer er al van in kennis is gesteld dat de op- of aflevering of een deel ervan indien het een deellevering betreft kan plaatsvinden. 2 De in het vorige lid genoemde percentages zijn vaststaand, tenzij de ondernemer kan bewijzen dat zijn schade groter is of de afnemer aannemelijk kan maken dat de schade kleiner is.”
In het geval van familie Eilander was 30% van het bedrag: 3900 euro. “Maar,” zo dachten ze, “als de koop einde zaterdagmiddag gesloten wordt en we staan maandag direct op de stoep, dan zullen ze vast nog niks met onze opdracht gedaan hebben.” Dit moet echter aangetoond kunnen worden, en dat bleek later een lastigheid.

Het annuleren van de aankoop

De maandag na het weekend ging de heer Eilander naar de keukenspeciaalzaak om de aankoop te annuleren. “Hoewel het lastig is om aan te tonen dat er nog geen werk verricht was, was het wel een feit dat we nog niet over een tekening beschikten. De blauwdruk van onze opdracht lag nog op de tafel, voor mij het bewijs dat onze keuken nog niet verder uitwerkt was. Ik vertelde degene die er rondliep dat ik onze aankoop wilde annuleren bij de verkoper die ons had geholpen op zaterdag. Ik kreeg te horen dat hij niet aanwezig was en er pas woensdag weer zou zijn en dat we 30% van het aankoopbedrag moesten betalen. Verder zou ik een aangetekende brief moeten sturen naar het hoofdkantoor. Zo verliet ik de zaak,” vertelt meneer Eilander.
Woensdag bezocht hij weer de keukenzaak om de aankoop bij de verkoopspecialist te annuleren. “Maar we konden het vergeten,” zei hij. Jannette had ondertussen een brief opgesteld, en deze naar het hoofdkantoor verstuurd, waarop de regiomanager haar belde. Ook deze gaf geen ruimte, en vroeg waarom ze geannuleerd hadden. Jannette: “Omdat de recensies op internet slecht waren van jullie. En omdat we nog helemaal geen keuken wilde kopen.” In de periode erna kreeg het stel aanmaning op aanmaning, die vervolgens doorgestuurd werden naar de rechtsbijstandverzekering. Dit duurde van december 2013 tot augustus 2014. De heer Eilander had ondertussen nog een keer 1000 euro geboden aan de keukenspecialist, maar zij gingen niet akkoord.

Bijna 30% boete

Zo belandde het stel voor de rechter, die uiteindelijk besloot dat Jannette en haar man 2500 euro moesten betalen, en 1000 euro voor de onkosten.
“We houden er een naar gevoel aan over. Maar uiteindelijk hebben we toch ons hart gevolgd en een keuken gekocht bij de zaak buiten Zwolle. We hebben er enorm veel plezier van en ze hebben ons fantastische service gegeven,” vertelt Jannette. Laat dit voor iedereen een leerpunt zijn: zet nooit een handtekening wanneer je geen vertrouwen hebt!

Wanneer wel kosteloos bedenken?

Bovenstaande casus is illustratief voor het feit dat consumenten steeds vaker onder druk worden gezet door agressieve keukenzaken. Het aantal klachten op ConsuWijzer, het online klachtenloket van de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt, is in 2014 fors gegroeid. Teken nooit wanneer je helemaal geen keuken wilt kopen of twijfels hebt over het bedrijf waar je bent. Check eerst de referenties van klanten op internet over de zaak van je keuze alvorens je serieus een keuken gaat uitzoeken!
Overigens, er zijn omstandigheden wanneer je je als consument je wel zonder kosten terug mag trekken. Consumenten worden namelijk ook op beurzen vaker agressief benaderd door keukenverkopers. Maar wie daar zijn handtekening zet, mag zich volgens de ACM wél kosteloos bedenken. ,,Door nieuwe consumentenregels kun je bij aankopen buiten de winkelruimte binnen twee weken kosteloos annuleren. Zonder opgave van redenen.”

Reactie keukenspeciaalzaak

Onze redactie heeft nog contact opgenomen met de Zwolse keukenspeciaalzaak voor een reactie. We kwamen echter niet veel verder dan de telefoniste. Ook toen we uitlegden dat er een artikel zou verschijnen en we een reactie wilden, zei zij: “Er is wel degelijk werk verricht voor de klant. We hebben een paar uur met ze aan tafel gezeten. Bovendien, zodra er een handtekening is gezet, komt het administratieve proces al direct op gang. De rechter heeft ons hierin in het gelijk gesteld.”

Advies

Als redactie van keukenervaringen zien we genoeg voorbij komen. Gelukkig zijn er ook degelijke, betrouwbare en plezierige keukenbedrijven die alles doen om aan de wensen van de klant tegemoet te komen. Echter, we willen iedereen waarschuwen: teken niks wanneer je er niet 100% achter staat!

Gerelateerde artikelen:

Steeds-vaker-klachten-keukenboeren

Keukenervaringen

Aankoop keuken annuleren: kan dat?

Hoe vind je de beste keukenbedrijven?

Maximale aanbetaling bij aankoop van een keuken

Hoge annuleringskosten bij keukens

wil je de aankoop van je keuken annuleren?

Lees de reacties of reageer zelf op dit artikel