Let op je contract als je een keuken koopt

contract keukenzaken

Wie op internet op zoek gaat naar ervaringen van klanten bij keukenzaken, krijgt soms het idee dat het in de keukenbranche alleen maar kommer en kwel is. Nu heeft de branche geen buitengewoon goed imago, maar toch geldt ook voor de keukensector dat de goede zaken onder de kwade lijden. Soms lijkt het erop dat bepaalde keukenzaken moedwillig hun consumenten bedriegen. Dat bleek maar weer in de volgende situatie.

Contract keukenzaak eenzijdig

We kregen een situatie te horen waarin een consument een keuken had gekocht bij een bekende keukenzaak. Bij de aankoop werd een bepaalde levertijd afgesproken, waaraan door de keukenzaak niet werd voldaan. Uiteraard was de consument hier niet blij mee, zodat hij een klacht indiende bij het CBW. De geschillencommissie beoordeelde de zaak en kwam tot de conclusie dat de consument akkoord was gegaan met de verlate levering, zodat hij geen recht had op ontbinding van het koopcontract. De reden: in de voorwaarden van het CBW stond vermeld dat de keukenzaak de klant niet hoefde te vragen om een bezorg- en afleververslag in te vullen om te weten of hij 100% tevreden zou zijn. De klant was dus ontevreden, maar kreeg ongelijk omdat hij het verslag niet had ingevuld. Dat de keukenzaak dit verslag hem willens en wetens had onthouden speelde geen rol.

Keukenzaken kennen het klappen van de zweep

Contracten tussen keukenzaken en klanten worden altijd zo opgesteld dat beide partijen zoveel mogelijk vrijuit gaan. Om te voorkomen dat klanten worden gedupeerd, zijn er diverse instanties die zich opwerpen als consumentenbeschermers. Het CBW-keurmerk moet klanten een veilig gevoel geven, hoewel we eerder al schreven dat het keurmerk schijnveiligheid opwekt. Keukenzaken die vaker fouten maken of koste wat kost keukens willen verkopen, nemen de juridische hordes niet zo nauw. Bovendien weten ze dat veel consumenten de contracten niet helemaal zullen doorlezen, waardoor keukenzaken bij voorbaat sterker staan omdat zij de contracten wél kennen. Zolang consumenten zich dus niet sterker maken en hun contracten niet beter lezen, zullen ze aan het kortste eind blijven trekken.

Lees de kleine lettertjes in je contract

De voornoemde situatie is een duidelijk voorbeeld waarin de klant sterker had gestaan als hij zijn contracten en voorwaarden goed had doorgelezen. Ook al zou de keukenzaak ongepast gehandeld hebben, dan zou hij nog zijn recht gehaald kunnen als hij erop had gestaan om het afleverrapport te ondertekenen. Wie de contracten van binnen en buiten kent, haalt eerder zijn gelijk bij geschillen en kan de keukenzaak vroeg op zijn ongelijk wijzen.

Stel hier uw vraag

Lees de reacties of reageer zelf op dit artikel