Steeds meer slimme keukenapparaten

Steeds-meer-slimme-keukenapparaten

Nederlandse consumenten hebben inmiddels 1 miljard euro uitgegeven aan smart home-apparatuur. Het grootste deel ging naar de aanschaf van slimme huishoudelijke producten, zo blijkt uit de Smart Home Monitor 2017, een onderzoek van bureau Multiscope onder 5.500 Nederlanders. Ook het aantal intelligente keukenapparaten groeit. In rap tempo verschijnen er nieuwe producten, die tot steeds meer in staat zijn.

Op deze plek hebben we al vaker geschreven over smart technology in de keuken. Denk aan de koelkast met camera’s aan de binnenkant die feilloos registreert welke etenswaren op zijn. Of een kookplaat die kan communiceren met de afzuigkap. Intussen zitten fabrikanten niet stil en komen ze continu met nieuwe, innovatieve ontwikkelingen. Onder meer op de IFA (Europa’s grootste beurs in consumentenelektronica en witgoed), eind 2016 in Berlijn, waren daarvan een paar aansprekende voorbeelden te zien. Maar ook tijdens andere shows en vakbeurzen tonen de keukenmerken wat er allemaal mogelijk is.

Koelkast als zenuwcentrum

Eén van de blikvangers tijdens de beurs in de Duitse hoofdstad was een interactieve koelkast van Samsung, die in verschillende versies op de markt wordt gebracht. Het ‘zelfdenkende’ apparaat heeft een touchscreen dat dienst doet als een soort whiteboard waarop je bijvoorbeeld notities kwijt kunt, of een gezinsplanner. Ook kun je er muziek mee streamen, naar de radio luisteren of tv kijken. De koelvriescombinatie is uitgerust met een systeem dat het apparaat als het ware bestuurt. De mogelijkheden zijn eindeloos. Handig zijn de video’s met recepten en kooktips, die je op het scherm kunt afspelen. Een ander model, van een ander merk, beschikt over een deur die je niet hoeft te openen als je er doorheen wilt kijken: wanneer je op het scherm klopt, wordt dit doorzichtig.

De koelkast als zenuwcentrum van het huis; sommigen geloven heilig in dit toekomstbeeld. Alhoewel, toekomst… de meeste toepassingen en technieken zijn er al, ze zijn alleen (nog) vrij kostbaar en nog niet volledig doorontwikkeld. Maar ook daar wordt aan gewerkt.

Koffie per WiFi

Verbinden is het toverwoord. Alle apparaten in het huishouden kunnen met elkaar worden verbonden en via smartphone of tablet worden bediend. Bij Miele noemen ze dat Miele@home. De apparaten worden om te beginnen uitgerust met ingenieuze communicatiemodules. Een router en WiFi doen de rest. Vervolgens kun je van alle in het netwerk gekoppelde producten zien wat hun status is, aanwijzingen bekijken, en nog veel meer. Controle en bediening op afstand – bijvoorbeeld van je inbouwoven of vaatwasser – zijn een fluitje van een cent.

WiFi-gestuurde koffiemachines zijn ook al een tijdje op de markt. Bijvoorbeeld van Siemens, dat volgens eigen zeggen fors inzet op connected home. Net als in een restaurant worden de wensen van (een oneindig aantal) gebruikers ingevoerd met een mobiel apparaat en digitaal verzonden naar de koffievolautomaat, die de kopjes koffie in de gevraagde volgorde bereidt. Vervolgens kun je kiezen uit verschillende koffiespecialiteiten. Via een bijpassende app krijg je allerlei informatie en lekkere recepten.

Smart apps

Wat dat laatste betreft: het aantal slimme apps dat je helpt in het huishouden is eindeloos. Zo is er een versie van AEG die je wegwijs maakt in de functionaliteiten van je stoomoven. Of eentje waarop je een digitaal kookboek vindt met recepten die je rechtstreeks naar de oven kunt sturen. En één die helpt het juiste vaatwasprogramma te kiezen en laat weten wanneer je je serviesgoed kunt opruimen.

Slimme magneet

Eén van de nieuwste gadgets in de wereld van smart home is een koelkastmagneet die je boodschappenlijstje aanvult. De Hiku. Het handige apparaatje, dat in ons land wordt getest door Albert Heijn, beschikt over een barcodescanner en een microfoon. Door het inspreken of scannen van producten kun je je boodschappenwensen aangeven. Daarna verschijnen ze in de app van de supermarkt. Vervolgens kun je de producten online bestellen of in de winkel afhalen. Elders in de wereld (Frankrijk, Verenigde Staten, Australië) wordt het magneetje al gebruikt. In de VS kost het omgerekend 46 euro.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code