Connectiviteit: De mogelijkheden zijn legio

De-keuken-anno-2018.jpg

Connectiviteit leidt ertoe dat de apparaten in onze keuken steeds intelligenter worden. Wat te denken van een koelkast met camera’tjes aan de binnenkant zodat je van afstand de inhoud kunt zien, een wasautomaat waarmee je de was twee keer zo snel kunt doen of een ‘zelfdenkende’ oven. De mogelijkheden zijn legio en de innovaties volgen elkaar in rap tempo op. De functionaliteit van al die apparaten zal verder toenemen, mede dankzij twee belangrijke trends: voice control (spraakgestuurde bediening) en kunstmatige intelligentie. Ze zorgen ervoor dat de koelkast, de vaatwasser en de magnetron nog slimmer, efficiënter en gebruiksvriendelijker worden dan ze al zijn.

Mooier en makkelijker

Witgoed- en andere keukenapparaten helpen niet alleen in het huishouden, ze maken ook ons leven makkelijker. Dankzij handige apps, te bedienen met je smartphone of tablet, kun je tegenwoordig de status van een wasprogramma checken, berichten ontvangen en sturen, de servicedienst inschakelen als de koelkast kapot is en nog veel meer. Uiteraard is er volop aandacht voor duurzaamheid: elke nieuwe serie die op de markt komt verbruikt weer minder elektriciteit en water dan de vorige.

De naam witgoed – die al sinds mensenheugenis wordt gebruikt voor grote elektrische huishoudelijke apparaten – doet de huidige producten eigenlijk geen recht meer. Het zijn vaak echte design-objecten, mooi van vorm en vormgeving, gemaakt van hoogwaardig materiaal en uitgevoerd in frisse kleuren.

Kwaliteit boven prijs

Volgens GfK, één van de grootste markt onderzoeksinstituten ter wereld, zijn er twee belangrijke consumententrends. De eerste is: we willen alles en we willen het nu. Dat betekent dat we op zoek gaan naar producten en diensten die tijd en energie besparen. Vooral voor jongeren is dit belangrijk. Smart home, het slimme huis waar allerlei apparaten zijn verbonden met het internet, speelt hierbij een prominente rol.

Tweede trend: voor de prijsbewuste en kritische consument van nu gaat de waarde van een product boven de prijs. We geven met z’n allen meer geld uit aan elektrische apparaten, zoals wasmachines en vaatwassers. Om een voorbeeld te geven: in 2017 werd wereldwijd gemiddeld 351 US Dollar gespendeerd aan een wasmachine, tegenover 347 een jaar eerder. Innovatie, dat is wat we willen. En we zijn best bereid daar voor te betalen. Dat zie je terug in de keuken.

De natuur in de keuken

De moderne keuken fungeert veelal als woonkeuken, als verlengde van de woonkamer en centrum van het huishouden. Bijvoorbeeld met een keukeneiland met barkrukken of een grote eettafel naast het eiland. Misschien is dat wel dé trend van 2018. Daarnaast zien we in toenemende mate het gebruik van bijzondere materialen, zoals marmer of goud. Ook innovatieve afzuigsystemen (een in het werkblad geïntegreerde – in plaats van een afzonderlijke afzuigkap) maken steeds vaker deel uit van het interieur. Bijzonder genoeg is ook de kleur zwart in opkomst; het maakt dat je keuken er stijlvol uitziet.

Brede keukenlades zijn eveneens in opkomst. Ze zijn efficiënt in te richten en zorgen voor strakke en rustige uitstraling. Een andere opvallende trend is de gekleurde kraan; denk aan Quooker dat in 2017 de zwarte Fusion introduceerde en nu ook onder meer een vergulde versie heeft. Uiteraard hoort daar een bijpassende gekleurde spoelbak bij. Tot slot: als de keuken meer en meer dienst doet als woonkeuken, mag ‘groen’ natuurlijk niet ontbreken. Met planten, zoals kamerplanten of een mooie varen, haal je de natuur in de keuken!

Lees de reacties of reageer zelf op dit artikel