Halfjaarcijfers keukenbranche
Het eerste halfjaar zit er al weer ruimschoots op en nog een maandje en dan is ook het derde kwartaal van 2014 al weer verleden tijd. De tijd gaat snel. Het leuke nieuws is echter dat de cijfertjes over de keukenbranche weer binnenstromen. INretail deed onderzoek naar de ontwikkelingen in de woonbranche. Wij kijken vooral even naar de keukenbranche.
Resultaten van keukenzaken in de eerste helft van 2014
Het eerste halfjaar bestaat, logisch, uit het eerste en tweede kwartaal. In beide kwartalen, en dus over het gehele eerste halfjaar, groeide de omzet in de keukenbranche. In het eerste kwartaal ging het om een groei van 8,8% ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. In het tweede kwartaal was de groei kleiner, maar nog steeds 4,7%. Het resultaat in de eerste helft van 2014 kwam daarmee op een groei van 7,2% ten opzichte van vorig jaar. Dat is geen gek resultaat, helemaal niet wanneer we het resultaat vergelijken met de hele woonsector: het geheel van meubelzaken, woningtextielzaken, beddenwinkels en andere soortgelijke zaken was een stuk minder. De hele sector boekte in het eerste kwartaal een winst van 1,5% en in het tweede kwartaal een verlies van 1,6%. De winst ten opzichte van het vorige eerste halfjaar was “maar” 0,6%.
Waar komt de groei vandaan?
De groei in de gehele sector, en van de keukenzaken in het bijzonder, is vooral te danken aan een stijgend consumentenvertrouwen. Hoewel de crisis nog niet is uitgewoed, krijgen consumenten wel weer meer vertrouwen. Dat vertrouwen is nog wel negatief (-2), maar stukken beter dan aan het begin van het jaar (-23). De koopbereidheid blijft nog wel achter: consumenten hebben wel vertrouwen, maar voor ze echt een keuken kopen moet er nog wel wat gebeuren…
De stijging heeft daarnaast te maken met de verbeterende woningmarkt. Een nieuwe woning vraagt om een nieuwe inrichting en – niet altijd – om een nieuwe keuken. Daar profiteren keukenzaken flink van mee.
Het goede nieuws voor consumenten
Leuk al die cijfertjes, maar wat moet je ermee?
Met de cijfertjes op zich niks, maar het verhaal achter die cijfertjes is zeker interessant. De groei in de achterliggende periode is niet slecht, maar keukenzaken moeten wel voorzichtig doen. Ze kunnen niet zomaar prijzen omhoog gooien omdat het “beter” gaat: dan snijden ze zichzelf in de vingers.
Dat het beter gaat, geeft je als consument wel meer zekerheid. Je kunt gerust investeren in een keuken en hoeft ook minder bang te zijn dat de keukenzaak over een jaar niet meer bestaat. Dat gevaar verschilt wel per keukenzaak en is nooit helemaal uit te sluiten, maar je kunt nu wat zekerder slapen.
Een aantrekkende markt stimuleert daarnaast innovaties. Dat verbetert je kans op nieuwe, innovatieve keukenproducten. En in combinatie met de langzame groei kun je daar wel eens een hele redelijke prijs voor betalen…
Meer artikelen lezen in deze categorie?