Keukentrends: wat willen consumenten zelf?
We hebben op KeukenErvaringen.nl al veel geschreven over keukentrends. Die trends veranderen in elk geval één keer per jaar maar soms komen er nog veel vaker trends voorbij. Die trends worden allemaal “gespot” door trendwatchers of aangejaagd door fabrikanten van keukens en keukenapparatuur. Uit onderzoek blijkt echter dat de visie van die trendwatchers en fabrikanten niet altijd strookt met de werkelijkheid. Consumenten hebben zo hun eigen ideeën over de keuken. En uiteindelijk zijn die ideeën belangrijker want de consument moet de keuken gebruiken.
Bekijk onze keukentrends voor 2016
Onderzoek naar keukentrends
In dit artikel baseren we ons op een onderzoek naar keukentrends door Qudata Markt en Trendanalyses. Het onderzoek werd gehouden onder 1025 keukenconsumenten. Opvallende uitkomst is dat de verwachtingen van keukenfabrikanten en keukenzaken nogal afwijkt van die van keukenklanten. Maar over minimalisme en ergonomie denken keukenzaken en consumenten wel hetzelfde.
Woonkeuken
Keukenontwerpers en keukenfabrikanten denken al jaren dat de keuken van de toekomst verweven is met de woonkamer. Door open ruimtes te creëren en door de keuken zo te ontwerpen dat het een meubel lijkt of zodat het onderdeel wordt van de leefruimte, proberen ze keukens en woonkamers samen te laten vloeien. Een prachtig voorbeeld daarvan is de keuken met kookeiland, waarbij het kookeiland als een soort “schiereiland” aan het keukenblok vastzit en zich op de rand van de keuken en woonkamer bevindt. Daardoor kun je in de keuken koken, terwijl je eet op de grens van je keuken en woonkamer. Zo wordt de keuken iets minder een afgescheiden ruimte en leef je ook een belangrijk deel van je sociale leven in de keuken.
Toch blijkt uit het onderzoek dat consumenten de keuken niet zo zien. Voor hen is een keuken nog steeds gewoon een aparte ruimte binnen de woning. De keuken is functioneel en bedoeld om eten te koken en de woonkamer is voor de ontspanning.
Keukentrends: overeenkomsten tussen consumenten en keukenzaken
Uit het onderzoek blijken echter ook overeenkomsten in de visie van consumenten en keukenzaken. Zo voorzien beide groepen dat keukens steeds meer laden krijgen en minder kasten. Bovendien worden keuken, net als veel andere gebruiksvoorwerpen overigens, steeds strakker, functioneler en minimalistischer. En om nog één trend te noemen: het kookeiland zal steeds populairder worden.
Onderzoek naar keukentrends: wat kunnen we ermee?
Opvallend aan het onderzoek is dat de uitkomsten van keukenconsumenten en keukenzaken dus op een fundamenteel punt uiteenlopen: keukenzaken zetten zich in om keukens te verkopen die bijna in je woonkamer passen, terwijl consumenten daar helemaal geen behoefte aan hebben. Nu hebben keukenzaken meer te bieden dan dat alleen, maar duidelijk is wel dat ze het zicht op de werkelijkheid een beetje kwijt zijn. Of dat ze ten minste proberen een trend op te dringen waar consumenten niet zo op zitten te wachten. Waakzaamheid is dus geboden: oriënteer je goed op wat je wilt en kies in de showroom voor wat je zelf wilt en wat bij je past. Wellicht wordt de woonkamerkeuken nog wel eens trending, maar zolang jij er niet op zit te wachten moet je ‘m niet aanschaffen…
Meer artikelen lezen in deze categorie?