Keukenzaak failliet? Je kunt je aanbetaling terugkrijgen

Ons artikel over het CBW-keurmerk deed flink stof opwaaien: van diverse kanten ontvingen we reacties van mensen die zich benadeeld voelden of die juist in het gat probeerden te springen door wel een aanbetalingsgarantie te bieden. Een van de organisaties die consumenten een aanbetalingsgarantie probeert te bieden is het Nationaal Waarborgfonds Aanbetalingen. Het klinkt allemaal aannemelijk, maar is wel een beetje ingewikkeld. Daarom ging KeukenErvaringen.nl op onderzoek uit.

De Nationale Aanbetaling Garantie

De aanbetaling is voor keukenzaken (en andere detaillisten) een veiligstelling van hun verkoop. Bovendien biedt het ze de armslag die nodig is om de keukenzaak draaiend te houden. Tegelijkertijd moeten consumenten bij aankoop van hun keuken diep in hun buidel tasten, terwijl er bij het failliet gaan van een keukenzaak een grote kans is dat ze hun aanbetaling nooit terugzien. Daarom is her het Nationaal Waarborgfonds Aanbetalingen. Het Nationaal Waarborgfonds Aanbetalingen, afgekort tot NWA, pretendeert het eerste onafhankelijke waarborgfonds van Nederland te zijn. Met het product Nationale Aanbetaling Garantie wil het fonds consumenten een aanbetalingsgarantie bieden.

Hoe werkt de Nationale Aanbetaling Garantie?

In tegenstelling tot de gebruikelijke manier van aanbetalen, betalen consumenten hun aanbetaling bij aankoop van een keuken aan het NWA. De aanbetaling gaat dus niet naar de keukenzaak, maar consumenten komen met hun keukenverkoper overeen om een aanbetaling via het NWA te doen. De aanbetaling gaat vervolgens naar een onafhankelijke rekening, zodat de aanbetalingen gescheiden worden van het vermogen van de NWA. Het NWA meldt de aanbetaling door de consument aan de keukenzaak, waarna de keukenzaak het leveringsproces in gang zet. Gaat de keukenzaak onverhoopt failliet, dan krijgen consumenten de aanbetaling terug van het NWA.

Kosten voor een aanbetaling

Wie de Nationale Aanbetaling Garantie afsluit, moet dit bij aankoop van een keuken aangeven. In principe moet een keukenzaak zijn aangesloten bij het NAW, maar het is ook mogelijk dat een consument een aanbetaling via het NAW doet zonder dat de keukenzaak lid is van het fonds. In dat geval moet de consument echter via het NAW aangeven dat hij gebruik wil maken van de diensten, waarna het fonds contact opneemt met de keukenzaak. Het vreemdste is echter dat de consument voor iedere aanbetaling een bedrag moet betalen. Wie een keuken koopt, is op z’n minst € 60 kwijt voor een aanbetalingsgarantie. Nu weegt dit bedrag niet op tegen de aanbetaling en (financiële) problemen die kunnen ontstaan na een faillissement, maar een beetje ongebruikelijk is het wel. Maar, zoals het NAW aangeeft: dat valt te bespreken met de keukenzaak. Wie goed kan onderhandelen, kan de aanbetalingsgarantie laten betalen door de keukenzaak.  En dan maar hopen dat het NAW niet failliet gaat…

Lees de reacties of reageer zelf op dit artikel