In media: “Steeds vaker klachten over keukenboeren”
Reviewsites worden daarom steeds belangrijker voor consument
In onder meer het AD en de Telegraaf verschenen donderdag 29 januari artikelen over dat het aantal klachten over agressieve keukenverkopers vorig jaar flink is gestegen. Het aantal meldingen bij ConsuWijzer, het online klachtenloket van de Autoriteit Consument en Markt, zou gegroeid zijn tot 750, zo werd bekend. Reden voor de redactie van Keukenervaringen om de waarde van reviewsites nog weer eens onder de aandacht te brengen. Er zijn diverse reviewsites: Trosradar, Trustpilot, Allebedrijvenin, Wugly, FeedbackCompany en Qasa.nl.
Een reviewsite of vergelijkingssite helpt je als consument om een beeld te krijgen van het bedrijf waar je misschien een aanschaf gaat doen, in dit geval een keuken. Keukenbedrijven worden er beoordeeld aan de hand van diverse aspecten zoals kwaliteit keukens, communicatie met de klant, het nakomen van afspraken, service en garantie. We hebben al eens alle vergelijkingssites op een rijtje gezet in een eerder artikel.
In de media werd ook nog nader ingegaan op de aard van de klachten die gemeld worden bij ConsuWijzer. Het blijkt namelijk, dat keukenverkopers soms uiterst geraffineerd te werk gaan. Zij tekenen de hele keuken tot in detail uit en bieden vervolgens een flinke korting. “Veel consumenten voelen dan flinke druk om ‘ja’ te zeggen,” stelt Saskia Bierling, woordvoerder van de ACM. Lees dit complete artikel. We horen het daarom dan ook steeds vaker, dat consumenten eerst via reviewsites zich een mening vormen over het keukenbedrijf.
Overzicht
Het lastige voor keukenkopers is, hoe filter je uit alle ervaringsverhalen een betrouwbaar keukenbedrijf? Welk beeld geven tien negatieve beoordelingen? Het maakt nogal uit of het een groot bedrijf is dat veel keukens verkoopt, of juist een kleine speler. En, hoeveel positieve ervaringen staan ertegen over? Kortom, ook al lees je positieve en negatieve verhalen op reviewsites of op de site van de keukenleverancier zelf, dan heb je als consument nog steeds geen totaalbeeld. Er is eigenlijk maar één onafhankelijke site waar je op één plek reviews van keukenbedrijven kunt vergelijken: Qasa.nl. Deze site is ook de meest complete site van keukenbedrijven want ze heeft zo goed als alle voor de markt relevante keukenzaken vermeld staan die in totaal goed zijn voor ruim meer dan 95% van alle verkochte keukens. Per maand bezoeken ongeveer 20.000 keukengerelateerde bezoekers de site Qasa.nl. Qasa.nl bevat momenteel circa 2050 reviews over keukenzaken. Dit aantal stijgt met ongeveer 100 tot 200 reviews per maand.
Waar beste service
Ook over service en garantie zou De ConsuWijzer veel klachten hebben ontvangen. Tja, je zult maar een afzuigkap hebben die onvoldoende afzuigt. Of, je nieuwe koffieautomaat waar je zo blij mee bent, geeft storing op storing. Dan wil je toch niet hebben dat ze bij het keukenbedrijf zeggen: “Ga maar naar Miele!” Net als bij andere producten, heb je bij een keuken recht op garantie. Zijn er problemen met de keuken – dat geldt zowel voor de apparatuur als de keuken zelf – dan is de verkoper het aanspreekpunt voor de consument. Niet iedereen weet dat. Op Qasa.nl kun je veel van dit soort klachten over service en garantie lezen. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij de KeukenKampioen of Brugman Keukens. Bedrijven die niet serieus omgaan met de afhandeling van klachten, kun je maar beter mijden. En die vind je via een reviewsite!
Meer artikelen lezen in deze categorie?
Montagekosten van de keuken zijn 50% hoger. De mondelinge afspraak met de winkelier is niet hard te maken. Uiteindelijk betalen. Vooral als de winkelier deze zijde van de monteur kist omdat hij daar mee verder moet.
Ik vind dus dat ik iedereen een waarschuwing moet geven die het plan heeft een keuken te gaan kopen.
LAAT ALTIJD DE PRIJS VAN DE MONTAGEKOSTEN NOTEREN IN DE KEUKENOFFERTE !
Beste Rijvers, wat is de toegevoegde waarde ervan om altijd de prijs van de montagekosten te laten noteren?
Beste Rob, als je een (mondelinge) prijs afspreekt en de winkelier laat je in de steek heb je een probleem. Montagekosten 50% hoger dan de afspraak. Een keuken van 250/250 met gelijke aansluitpunten. Door foutief inmeet werk en slechte leveringen zal de monteur niet al te best te spreken zijn geweest maar is dat mijn probleem of verantwoordelijkheid? De klant is de dupe. Staat het vast op papier dan kan de winkelier en monteur geen kant uit en dat weten ze heel goed gezien de ervaringen met dreigementen.
Je hebt altijd kosten voor de montage. Als deze niet in de offerte gespecificeerd zijn wordt je geacht zelf de keuken te plaatsen
Kort door de bocht. Afspraak voor montage mondeling gemaakt onder de noemer “komt allemaal goed” Willens en wetens in deze gehandeld gezien de zeer snelle dreigementen te betalen voor de keuken er stond .
Ter aanvulling. De montageprijs die afgesproken is was € 1000,00 en door de monteur verhoogd met 50%. Dat bedoeling met goede, schriftelijke afspraken.
Daarom blijf ik pleiten . Laat altijd de montagekosten op de offerte noteren. Op papier sta je in je recht. Als de winkelier je in de steek laat kun je de 50% meerprijs uiteindelijk gewoon betalen. ( onder div. bedreigingen wel te verstaan)