Hoe vind je de beste keukenbedrijven?

Beste keukenzaak


Qasa, Trustpilot, Allebedrijvenin, Wugly, Trosradar, Klantenvertellen.nl, wie kent ze niet? Tegenwoordig doet niemand meer een aankoop zonder eerst even een van deze sites geraadpleegd te hebben. Consumentensites zijn een bron van ervaringen. Maar hoe nuttig zijn ze nu ècht? Welke is een ‘must-go’ bij de aanschaf van een nieuwe keuken? Hoewel verreweg de meeste reviews verzameld worden door Klantenvertellen.nl, is er geen site waar deze centraal te vinden zijn. Wil je op één plek diverse reviews van keukenbedrijven vergelijken, dan moet je naar Qasa.nl gaan. Lees er meer over in dit artikel.

Per maand bezoeken ongeveer 20.000 keukengerelateerde bezoekers de site Qasa.nl. Hier staan 872 bedrijven voor keukens vermeld, waarvan 130 met reviews. Qasa.nl bevat momenteel circa 2050 reviews over keukenzaken. Dit aantal stijgt met ongeveer 100 tot 200 reviews per maand. Puur op het niveau van organisaties heeft ca. 15% van het aantal aanbieders van keukens reviews. Jos Donia van Qasa.nl: “Wij hebben zo goed als alle voor de markt “relevante” keukenzaken in Nederland vermeld staan die in totaal goed zijn voor ruim meer dan 95% van alle verkochte keukens. Ik schat dat Qasa.nl over zeker meer dan 70% en wellicht zelfs meer dan 80% van de markt (verdeeld op omzetbasis) reviews heeft.”

Trustpilot

Een website die zich richt op het delen van online shopping-ervaringen is Trustpilot.nl. Hier zijn echter maar 19 zaken te vinden in de categorie keuken. Het merendeel zijn accessoiresverkopers. Niet echt relevant dus wanneer je op zoek bent naar een goed bekend staand keukenbedrijf.

Wugly.nl

Wugly verzamelt een groot aantal reviews via panels, mensen die periodiek de opdracht krijgen de bedrijven die zij de afgelopen maanden hebben bezocht te beoordelen. Ook verzamelt Wugly reviews via consumenten die spontaan hun ervaring delen of daartoe gestimuleerd worden. Met elke review die zij achterlaten, maken ze kans op een prijs. Erwin de Haan van Wugly.nl: “Wij roepen retailers op om actief reviews te verzamelen. Via lidmaatschap stellen we hen speciale tools ter beschikking. Keukenzaken die daar gebruik van maken springen er qua aantallen reviews uit. Zo maakt een keukenzaak gebruik van een tool die via het kassasysteem klanten direct uitnodigt om een review te plaatsen. Een andere keukenzaak, Tieleman Keukens, heeft een speciale url waarin mensen hun review achter kunnen laten. Tieleman Keukens heeft op onze site ruim duizend reviews verzameld, dit is aanzienlijk meer dan bedrijven die geen lid ­zijn.”.
Dat Tieleman Keukensop Wugly.nl.nl zoveel reviews heeft, betekent niet dat het bedrijf net zoveel beoordelingen scoort op andere reviewsites. Op Qasa.nl heeft Tieleman Keukens ‘maar’ 59 reviews. Op Allebedrijvenin.nl staat zelfs geen enkele review van Tieleman. Overigens, Tieleman Keukens is in 2003, 2004 en 2009 beoordeeld tot beste keukenspecialist van Nederland. Het is mogelijk dat de ‘buzz’ rondom Tieleman Keukens bijdraagt aan een grotere bereidheid onder consumenten om hun ervaringen met deze keukenspecialist te delen. Ondernemers gebruiken reviews heel duidelijk als marketing instrument. Zo heeft Tieleman Keukens bijvoorbeeld op de site staan: ‘Tieleman Keukens wordt door verschillende, onafhankelijke winkelvergelijkers, beoordeeld met gemiddelde hoger dan 8,5. Zo scoort Tieleman Keukens een 8,6 op Wugly.nl en een 8,5 op Qasa.nl. In tegenstelling tot Grando keukens een 5,7, Keukenconcurrent een 6,3 en Brugman keukens een 4,5 springt Tieleman Keukens eruit op het gebied van service en prijs/kwaliteit. Beleef ook uw meest geweldige keuken ervaring bij Tieleman Keukens’.
Wugly.nl timmert hard aan de weg om haar dienstverlening op het gebied van keukens te verbeteren. Waren ‘keukens’ vroeger onderdeel van de categorie Wonen, de categorie Keuken en Sanitair is nu apart. Hierdoor komen consumenten op Wugly.nl direct bij de beste keukens winkels uit.

Allebedrijvenin.nl

Allebedrijvenin.nl trekt maandelijks 2,5 miljoen bezoekers (niet alleen keukens-geïnteresseerde bezoekers). De site bevat 346 keukenspeciaalzaken waar reviews over geschreven zijn. Er zijn in totaal 871 reviews geschreven over deze keukenspeciaalzaken.
Het bedrijf werkt samen met partners die hun data of reviews delen op allebedrijvenin.nl. “Wij vermelden het aantal reviews over de keukenzaak en er wordt een link naar de website van de betreffende keukenzaak bijgezet,” vertelt Massimo Gagliotti van Allebedrijvenin.nl.
Allebedrijvenin.nlbevat tevens een reviewmeter. Dit is een widget die een beoordelingscijfers laat zien op de website van een bedrijf. Inmiddels gebruiken 12.000 bedrijven deze tool.
Lastig is op deze site, dat handelsnamen soms anders zijn dan de namen in het register van Kamer van Koophandel of postNL. Dat maakt bedrijven soms onvindbaar. Tieleman Keukens in Middelharnis bijvoorbeeld waar we eerder over spraken in het artikel komt niet voor als je zoekt op de naam van het bedrijf “Tieleman Keukens”. Je moet dus een en ander uitproberen. Zoek je op Tieleman dan komt het bedrijf wel te voorschijn.
De categorisering is op deze site is ook erg breed. Bij een zoektocht naar keukenspeciaalzaken in Haarlem levert dit ook witgoedreparateurs op. Of een aannemer.
Opmerkelijk is de grote hoeveelheid klachten over Allebedrijvenin.nl. Tijdens ons onderzoek zochten we op Google op “Klachten + naam bedrijf” en “Klachten over + naam bedrijf”. We vonden nagenoeg geen klachten over de sites in dit artikel besproken. Op Allebedrijvenin.nl na: ruim 600 berichten zijn geplaatst op Higherlevel.nl

TrosRadar

Op TrosRadar plaatsen consumenten hun ervaringen binnen de categorie Huis-Tuin/Keukens. Hier staan maar liefst ruim 4000 gebruikerservaringen. Wanneer je geïnteresseerd bent in ervaringen met een keukenspecialist, dan kun je op naam van het bedrijf zoeken. Over hoeveel keukenspecialisten deze gebruikerservaringen verdeeld zijn is onbekend.

Geen vergelijkssite, wel reviews

Bovengenoemde bedrijven hebben gemeen dat ze vergelijkingssites zijn. Er zijn ook ondernemingen die reviews verzamelen, maar deze niet centraal publiceren op een vergelijkingssite. Klantenvertellen.nl is een mooi voorbeeld van zo’n bedrijf. Deze site is onafhankelijk en heeft ongeveer 200 keukenbedrijven als klant die gezamenlijk zo’n 50.000 reviews per jaar opleveren.
Klantenvertellen BV maakt onderdeel uit van de KV Media Groep BV en is in Nederland dé reviewspecialist met meerdere labels o.a. KiyOh.nl (concurrent van Trustpilot). Klantenvertellen BV werkt voor alle grote brancheorganisaties, is actief in 30 branches en heeft ruim 10.000 MKB’ers als klant.
De toegevoegde waarde van Klantenvertellen.nl ligt met name op het advies en service rondom het commercieel inzetten van de verkregen beoordelingen voor een keukenondernemer. Posters voor in de winkel, stickers voor op de auto, publicatie op offertes etc. Het bedrijf is Google partner wat inhoudt dat reviews in Google Adwords campagnes worden opgenomen.
Klantenvertellen.nl stelt tools ter beschikking aan haar klanten zodat zij klantenervaringen kunnen verzamelen (al dan niet tegen een beloning) en deze kunnen publiceren op hun eigen website. Hier staat de website van de ondernemer centraal. Die moet goed gevonden worden en relevante informatie bevatten. “Alleen het emailadres is nodig om een klant die een product of dienst heeft afgenomen een 30-seconden enquête toe te sturen. Hierdoor kan een bedrijf snel en eenvoudig en groot aantal klantbeoordelingen verzamelen. Onze klanten kunnen ervoor kiezen of ze de enquêtes die klantenvertellen.nl voor hen verzamelt publiceren op hun website, of niet. Sommige keukenspecialisten doen het niet en gebruiken de data als kwaliteitsinstrument intern,” vertelt directeur Jeroen van Opbergen.
Op zoek naar het beste keukenbedrijf moet je niet naar de site van klantenvertellen.nl zelf gaan, ondanks dat dit bedrijf verreweg de meeste reviews verzamelt. Klantenervaringen lees je op de site van het keukenbedrijf, althans, wanneer ze gebruik maken van de systemen van klantenvertellen.nl natuurlijk. Wanneer je toch op de site rondneust, laat je niet in verwarring brengen door de link op de homepagina “Beste bedrijven”.  “De categorie Beste Bedrijven heeft geen informerende functie, maar draagt eraan bij om de vindbaarheid van de reviews op de eigen sites van de klanten via Google te vergroten. Het heeft dus niet tot doel om consumenten te laten zoeken op het beste bedrijf bij hun in regio,” zegt Van Opbergen.

Sommige bedrijven springen eruit

Bedrijven die meer in het oog springen dan andere bedrijven, zijn dit de beter beoordeelde bedrijven? Ook hier geldt, als je maar betaalt, dan zijn er vele extra’s. Donia van Qasa.nl: “Partijen die betalen worden binnen Qasa.nl duidelijker naar voren gebracht. Partijen die betalen mogen bijvoorbeeld foto’s, video’s en een eigen beschrijving toevoegen, partijen die niet betalen mogen dit niet. Maar de reviews blijven altijd onafhankelijk en worden altijd hetzelfde getoond. De berekening van de score is altijd hetzelfde. Elke partij kan de maximale score halen.”
Ook op Allebedrijvenin.nl loopt betaalde content zoals Google Ads en niet betaalde content door elkaar heen. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op Keur Keukens in Haarlem, onderdeel van DB KeukenGroep, (om maar even het bedrijf met de hoogste score op Qasa.nl te nemen) dan worden ook advertenties getoond uit andere plaatsen zoals een keukenzaak in Heemstede. Maar we zochten toch op Haarlem?

Overal

Alle in dit artikel besproken sites zijn te benaderen vanaf mobiel of tablet. Wugly.nl is sinds november in en compleet nieuw design beschikbaar op mobiel en tablet. Je hoeft dus niet altijd achter een pc te zitten om je te oriënteren op keukenbedrijven. Zo kun je tijdens je oriëntatie op keukens zelfs keukenbedrijven raadplegen om te kijken hoe ze bekend staan. Het gemak waarmee je je ervaringen kunt delen werkt stimulerend om ook daadwerkelijk een review achter te laten.

Hoe wordt de betrouwbaarheid van reviews gewaarborgd, en kunnen bedrijven negatieve beoordelingen verwijderen? Stay tuned voor aflevering II in week 49!

 

Lees de reacties of reageer zelf op dit artikel