Keuken ervaringen

Keuken-ervaringen

Keukenervaringen.nl draait al weer een tijdje mee. In onze blogberichten delen we onafhankelijke reviews, ongezouten meningen en handige tips. Wie zoekt naar een keuken, komt nog wel eens op keukenervaringen.nl terecht. Maar wie googelt op keuken ervaringen leest ook honderden keukenervaringen van andere consumenten. Nuttig? Of niet?

Keuken ervaringen van consumenten

Het klinkt je vast niet onbekend in je oren: veel consumenten die op zoek zijn naar een bepaald apparaat, gaan eerst even te rade bij Google. Ze zoeken op de naam van het apparaat, al dan niet aangevuld met een term als “ervaringen” of “review”. En ja, binnen een halve seconde rollen de resultaten over je scherm. Je komt tal van keukenzaken tegen zoals DB Keukengroep, Velthuizen keukens, Avanti Keukens en Pelma Keuken. Op basis van het aantal sterren of de eerste de beste reactie die je tegenkomt, neem je al half een besluit. En is dat bij een stofzuiger van € 70 al het geval, bij een keuken van 100 keer zoveel geld gaat het niet anders.
Consumenten steken graag hun licht over een keukenzaak, keukenmerk of keukenapparaat op bij een website waar veel consumenten hun verhaal doen. Soms is dat een heel positief verhaal, soms een jammerverhaal. En soms is het een consumentenwebsite, zoals koelkaststore.nl of Bol.com, maar soms is het ook gewoon een forum zoals fok.nl of Tros Radar.

Het nadeel van keuken ervaringen

Eigenlijk zouden we “keukenervaringen” moeten schrijven, maar veel consumenten zoeken op “keuken ervaringen”. Logisch, want mensen zoeken niet naar ervaringen in de keuken, maar naar ervaringen over de keuken.
Websites met reviews en meningen van consumenten lijken vaak alleen maar bedoeld om merken en bedrijven in een negatief daglicht te plaatsen. De kans is vele malen groter dat een bedrijf positieve klantervaringen heeft dan negatieve, maar veel klanten delen hun positieve ervaringen niet zo snel op internet tenzij ze ervoor worden beloond. Wie negatieve keuken ervaringen leest, kan dan ook al snel een vertekend beeld krijgen.

Het voordeel van keuken ervaringen

Toch hebben keuken ervaringen zeker voordelen. Enthousiaste consumenten kunnen zich vaak helemaal richten op één specifiek product omdat ze het zo mooi of nuttig vinden. Ze vergeten dan dat een product ook schaduwkanten heeft. Negatieve keuken ervaringen kunnen dan helpen om de consumenten met hun neus op de feiten te drukken of om ze te laten zien dat niet alles goud is wat er blinkt.
Bovendien bevatten fora met keuken ervaringen vaak ook berichten met alternatieve opties. Mocht één optie dan helemaal niks blijken te zijn, dan is er altijd nog een andere oplossing.
Ten slotte kunnen consumenten via negatieve keukenervaringen ook zelf oplossingen bedenken. Blijkt een oven te worden afgekraakt omdat hij zo wiebelt? Dan kun je dat voorkomen door zelf al naar je vloer te kijken of door een andere oplossing te maken. Negatieve keuken ervaringen kunnen je dus helpen om een positieve keuken ervaring te krijgen.

Wanneer zijn keuken ervaringen betrouwbaar?

We schreven het al: keuken ervaringen op internet geven vaak een vertekend beeld. Keuken ervaringen zijn pas echt betrouwbaar als ze in evenwicht zijn. Zo zou een grote keukenzaak veel (positieve én negatieve) keuken ervaringen op internet moeten hebben en een kleine keukenzaak minder. Bovendien moeten keuken ervaringen relevant en actueel zijn. Reviews van jaren geleden komen niet over en zeggen meer over de website dan over de keukenzaak.
Dan nog moet je oppassen: niet iedereen die negatief of positief over een keukenzaak is, is ook echt klant. Soms plaatsen familieleden, werknemers of bedrijven positieve reacties en ontslagen werknemers en concurrenten negatieve reacties. En soms wordt ook gewoon overdreven om maar aandacht te trekken. Negatieve reviews worden immers door iedereen gelezen en zorgen gegarandeerd dat de keukenzaak zijn best gaat doen om je probleem op te lossen. Herinner je je Youp van ’t Hek met T-Mobile nog?

Hoewel er veel websites zijn die zich inzetten op ervaringen en reviews van consumenten, zijn er maar weinig websites die actief tijd en geld steken in de betrouwbaarheid ervan. Eén voorbeeld van een website die dat wel doet is Qasa. De medewerkers van deze site bellen de meeste mensen die een review plaatsen even na om te controleren of hun verhaal wel klopt. Dat garandeert veel betrouwbaarder reviews.

Betrouwbare keuken ervaringen

Wanneer kun je dan wel betrouwbare keuken ervaringen verwachten?
Allereerst door gewoon in je omgeving navraag te doen. Veel familieleden en kennissen hebben wel ervaringen met een bepaalde zaak. Zij zijn vaak genuanceerder dan anonieme internetters. Bovendien kun je ze ook betere vragen stellen dan op internet mogelijk is. Zo krijg je een beter beeld van een goede keukenzaak of van een goed keukenmerk.
Ook belangrijk is het bestaansrecht van een keukenzaak. De crisis heeft ervoor gezorgd dat de slechtere keukenzaken al zijn omgevallen. Nog steeds is niet al het kaf tussen het koren vandaan, maar je kunt erop rekenen dat de bestaande, oude vertrouwde keukenzaken meer veerkracht hebben dan de zaken die zijn omgevallen.
En gebruik uiteindelijk je verstand en je gevoel. Internet biedt je zeker handvatten om een goede keukenzaak te kiezen, maar uiteindelijk heb je ook zelf wat voor het zeggen. Maak een voorselectie op basis van de positieve en negatieve keuken ervaringen en ga dan zelf op pad voor je eigen keuken ervaring. Dan weet je snel genoeg hoe de vork in steel zit!

Lees de reacties of reageer zelf op dit artikel