Online reviews moeten betrouwbaar en transparant zijn, pleit de ACM
‘Het belang van online reviews voor bedrijven en consumenten neemt toe en daarmee het belang van de betrouwbaarheid en transparantie’, zegt Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de Autoriteit Consument en Markt.
Steeds meer mensen gebruiken online reviews voordat ze iets kopen. Daarom is het belangrijk dat deze reviews betrouwbaar zijn. Om die reden deed de Autoriteit Consument en Markt een onderzoek naar online reviews voor consumenten. In dit onderzoek vonden zij geen aanwijzingen dat er bij online reviews zaken structureel mis gaan. Omdat online reviews steeds belangrijker worden, pleit de Autoriteit Consument en Markt wel voor meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren van online reviews.
De Autoriteit Consument en Markt investeert komende tijd in het toelichten van de regels aan bedrijven maar ook in het informeren van consumenten. De Autoriteit Consument en Markt gaat ervan uit dat bedrijven zich aan de regels zullen houden. Zo niet, dan zullen zij gaan handhaven.
Aan welke regels moeten bedrijven zich houden?
Veel bedrijven gebruiken online reviews op hun website niet alleen om bezoekers een beeld te geven van de tevredenheid van klanten die hun producten of diensten kochten, ook komen bedrijven door het plaatsen van online reviews steeds hoger in de zoekresultaten op internet. Bedrijven maken ook steeds meer gebruik van reviews van consumenten (denk ook aan bloggers) die tegen een vergoeding in geld of producten reviews schrijven. Deze reviews zijn in feite reclame. Dat is toegestaan maar het moet wel duidelijk zijn dat het hier om een betaalde review gaat. Zo zijn er nog een aantal regels waar bedrijven zich aan moeten houden, namelijk:
- informeer consumenten over de manier waarop reviews worden verzameld en weergegeven;
- behandel positieve en negatieve reviews zoveel mogelijk gelijk;
- plaats reviews zo snel mogelijk;
- wees transparant over het verhaal achter de review, zoals ‘reviewers mochten het product gratis testen’, ‘de reviewer heeft een beloning ontvangen voor het schrijven van de review’, of ‘de review is aangepast na contact met het bedrijf’.
Meer lezen over dit onderwerp?
Op www.consuwijzer vind je informatie over de manier waarop consumenten online reviews op waarde kunnen schatten en kunnen gebruiken bij hun keuzes of lees het onderzoek onder consumenten naar het gebruik van online reviews bij aankopen.
- Acm.nl
- Wil je meer weten over het onderzoek? Lees dan de eindrapportage ACM-verkenning naar online reviews ‘Reviews gereviewed’.
- Zoveel klantervarings sites maar wat heb je er nu echt aan.
Meer artikelen lezen in deze categorie?
Als ik reviews van een keuken zaak lees. Blijkt de score 100% te zijn. Dit kan niet. Of er worden zelf teksten ingezonden ( vrienden en collega’s) Of alle mindere worden verwijderd. Heb zo mijn twijfels.
groet, J.Rijvers
De door mij beoogde winkel scoort nog steeds als de beste. ” minstens” een review per week (toevallig) en altijd een score van 100% Blijf mijn twijfels houden.