Slimme koelkast van Samsung en MasterCard

Samsung-slimme-koelkast

En ja hoor, we hebben er weer één … een slimme koelkast, ditmaal het resultaat van samenwerking tussen Samsung en MasterCard. Daar moet natuurlijk een commercieel belang achter zitten.

Slimme koelkast

We hebben er al regelmatig over geschreven: slimme koelkasten die je leven een stuk gemakkelijker moeten maken. Was het concept eerst nog dagdromerij, inmiddels komen er steeds meer prototypen, concepten en echte producten op de markt. Een van de nieuwste loten aan de stam is de slimme koelkast van Samsung en MasterCard. De koelkast is uiteraard van Samsung, maar MasterCard ontwikkelde een app die je helpt bij het bestellen van je boodschappen.

De slimme koelkast van Samsung heeft interne camera’s. Via een app kun je zien welke producten er nog in de koelkast zitten en of ze al aan het bederven zijn. Dat laatste lijkt ons trouwens niet zo eenvoudig: het is aan de buitenkant lang niet altijd duidelijk of een bepaald artikel al aan het rotten is. Wanneer er een flinke geur uit je koelkast komt, is dat een stuk duidelijker.

Natuurlijk heeft de koelkast een touchscreen en een geïntegreerde boodschappen-app die kan communiceren met de supermarkt. Betalen doe je thuis voor de koelkast, waarna de boodschappen voor de deur worden afgeleverd. Over een tijdje zal dat overigens wel per drone gebeuren …

De boodschappen-app kan naast het nabestellen en betalen van producten suggesties doen op basis van eerdere bestellingen. Ook integreert de app loyaltyprogramma’s en kortingsbonnen van je favoriete supermarktketens.

Big data

Klinkt handig natuurlijk voor de geeks. Wie kent er niet iemand die zo wild is van apps dat hij/zij de hele dag zit te checken welke features er allemaal werken?

Toch zien we het voor de gewone consument nog niet zitten. Allereerst vraagt het om een omschakeling (die op zich niet eens zo groot is, want wie heeft er tegenwoordig geen smartphone of tablet). Daarnaast stappen partijen zoals MasterCard niet voor niets in een dergelijk ontwikkelingstraject: ze willen er natuurlijk gewoon een slaatje uit slaan. Dat kan door bijvoorbeeld alle betalingen door MasterCard te laten verwerken of door alleen bepaalde creditcards toe te staan. Bovendien kan MasterCard allemaal (persoonlijke) gegevens bekijken en op basis daarvan een persoonlijk profiel samenstellen én aanbiedingen op maat doen. Ken je die storende reclames die je blijven volgen als je eenmaal op Coolblue of Bol.com hebt gekeken? Zoiets kun je ook op je koelkast verwachten, zij het dan in een wat gebruiksvriendelijker vorm.
Het eerste scherm dat wij op de slimme koelkast verwachten is een licentieovereenkomst van 15 kantjes, gevolgd door een privacybeleid.

Zo ver moet het niet komen.

Lees de reacties of reageer zelf op dit artikel