Trendanalyse: espressoapparaten en Senseo Sarista

senseo sartista koffie trends

Het is al weer een jaar of tien geleden, maar wellicht herinner je je de glorieuze introductie van de Senseo nog. Het apparaat van Philips en Douwe Egberts was destijds een revolutionaire uitvinding die wel prijzig was maar het gemak van drinkbare instant coffee binnen handbereik bracht. Na Senseo volgde een hele tijd niets en daarna Nescafés Dolce Gusto en Nestlés Nespresso. Over zo’n twintig nachtjes slapen komt het duo Philips-DE met wat nieuws: de Senseo Sarista.
KeukenErvaringen.nl analyseert de trend achter de kleine koffiefabriekjes.

Exotische koffie

A.D. 2012 zijn van de Senseo wereldwijd zo’n 25 miljoen exemplaren verkocht. Voor een koffiezetapparaat is dat een astronomisch aantal dat wel verklaarbaar is als we zien dat de markt voor koffiemachines sinds 2006 is gegroeid tot 5,4 miljard dollar per jaar.
Die groei heeft alles te maken met de Nederlandse koffietraditie en de koffiecultuur die in de achterliggende jaren uit Amerika is komen aanwaaien.
Waar wij Nederlanders vanouds een ‘bakkie’ deden, is de aandacht in de achterliggende jaren steeds meer verschoven naar exotische koffievarianten. Wie bestelt er tegenwoordig niet sneller een espresso, latte machiatto, cappuccino of Wiener melange in plaats van een koffie-gewoon?

Snel, vers, persoonlijk

Met de Senseo waren Philips en Douwe Egberts de eerste ondernemingen die in de markt van exotische maar betaalbare koffiesmaken sprongen. Die sprong legde ze in de achterliggende jaren geen windeieren: met de verkoop van de apparaten en miljarden koffiepads verdienden ze de ontwikkelkosten voor de Senseo ruim terug…
De Senseo vormde echter een oplossing voor nóg een relatief nieuw fenomeen: het feit dat mensen wel verse koffie wilden maar vaak maar voor één of twee personen koffie moesten zetten. De Senseo moest dus ook snel koffie kunnen zetten. Het is dan ook vooral de combinatie van snel, ‘vers’ en persoonlijk die Senseo zo succesvol maakte.

Design

Door na het succes van Senseo niet verder te innoveren, kwam Philips-DE echter steeds meer op een achterstand te staan. Nescafé en Nestlé ontwikkelden, in de race om de koffieleut, hun eigen apparaten maar voegden daar nog een element aan toe: design. De koffiezetapparaten van de twee foodmerken pasten beter in trendy keukens dan Senseo. De Senseo Quadrante moest dat spoor weer oppikken, maar kwam jaren te laat.

Senseo Sarista

Met de Senseo Sarista wil Philips-DE de markt weer terugwinnen. Het espressoapparaat biedt snelle, verse en persoonlijke koffie in een trendy apparaat. Het innovatieve koppel voegt echter weer een extra element toe: de koffie is verser dan vers. Door de pads te vervangen door bonen moet de  Senseo Sarista het eerste koffiezetapparaat dat consumenten een huiselijk gevoel geeft en toch kwalitatieve en betaalbare koffie biedt. Voorlopig zijn Philips en Douwe Egberts de concurrentie weer ver vooruit. Wij zijn benieuwd wanneer het volgende, goedkopere, apparaat de markt bestormd!

Lees de reacties of reageer zelf op dit artikel